• وبلاگ : كليد طلايي
  • يادداشت : واژه ها
  • نظرات : 1 خصوصي ، 30 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + نگين مميزان 

    پيام متن:

    دعا، سلاح مؤمن، روح عبادت و برطرف‏کننده بيماري روحي و جسمي است.

    رابطه دعا و بهداشت رواني

    نيايش، ارتباطي صميمانه ميانه بنده و خدا، آفريده و آفريدگار، آرامشگر دل‏هاي نگران و به ستوه آمده و مايه صفاي درون و روشني‏بخش روان است. روح و باطن همه آدميان در اين دنيا همواره در معرض انواع آلودگي‏هاست: آلودگي به هوس‏هاي لجام گسيخته، خودخواهي‏هاي ويرانگر، کبرورزي‏هاي ناشي از پيروزي و کاميابي، عقده رواني پس از شکست و ناکامي و به دنبال آن، حسد، کينه، افسردگي، اضطراب و انتقام که روان آدمي را تيره و او را از راه پاکي و فضيلت و پارسايي منحرف مي‏سازد.

    هر انساني در اين وضعيت، با نيايش به معناي راستين اميدواري، احساس خودکنترلي، زندگي سالم‏تر و طهارت روح و جان دست مي‏يابد. ازاين‏رو، اساسي‏ترين راه درمان روان در اسلام، نيايش و يادکرد هميشگي خداست. بر اساس آموزه‏هاي دين اسلام نيز هدف همه عبادت‏ها، بازگشت به خويش و معرفت نفس است. به يقين، اين بازگشت، بر اثر مراقبت و کاربست مناسک دعا و نيايش امکان‏پذير است تا سرانجام، دوگانگي ميان خواست‏ها، انديشه، خرد و شخصيت آدمي رفع شود. به باور روان‏شناسان نيز عبادت‏ها و دعا سبب تعادل زيستي روحي ـ رواني مي‏شود. در اصل، رسيدن به تعالي و بازيابي حقيقت آدمي، در پيوند با باري تعالي و در پرتو ذکر و دعا به دست مي‏آيد.

    پيام متن:

    ذکر و دعا، تيرگي جان را مي‏زدايد، بهداشت رواني را در زندگي شخص تأمين مي‏کند.

    تشويق اهل بيت عليهم‏السلام به دعا و نيايش

    مسير بن عبدالعزيز، روايت مي‏کند:

    حضرت ابي‏عبدالله عليه‏السلام به من فرمود: اي مسير، از دعا غفلت نکن. مبادا که بگويي هر کس قدري داشته و کار از کار گذشته است. در نزد پروردگار مقامي است که کسي به آن مقام نخواهد رسيد، مگر با درخواست و مسئلت از پروردگار و اگر بنده‏اي دهان فرو بندد و از خدا سؤال نکند، هيچ چيز به او داده نخواهد شد. پس، از خدا بخواه تا حاجت خود را بگيري. اي پسر! همانا هيچ دري نيست که کوبيده شود، مگر آنکه در آخر به روي کوبنده آن گشوده خواهد شد.

    گفت پيغمبر که گر کوبي دري عاقبت زآن در برون آيد سري
    گر ز جايي برکني هر روز خاک عاقبت اندر رسي در چاه پاک
    گر نشيني بر سر کوي کسي عاقبت بيني تو هم روي کسي

    امام جعفر صادق عليه‏السلام مي‏فرمايد:

    بر شما باد دعا و خواندن پروردگار. همانا با هيچ وسيله‏اي مانند دعا نمي‏توان به خدا نزديک شد و ترک نکنيد خواسته کوچک را از جهت کوچکي آن؛ چه آنکه صاحب و برآورنده نيازهاي کوچک، همان پديدآورنده نيازهاي بزرگ است.

    اميرالمؤمنين علي عليه‏السلام نيز فرمود:

    دعا، کليد بخشايش و رحمت پروردگار، وسيله پيروزي بر تمام خواسته‏ها و حاجت‏هاست و به آنچه از خير و خوبي نزد خداوند است، نمي‏توان رسد، مگر با دعا.

    پيام متن:

    قُلْ ما يَعْبَوءُا بِکُمْ رَبّي لَوْ لا دُعاوءُکُمْ؛ بگو: اگر دعاي شما نباشد، پروردگارم به شما بهايي نمي‏دهد». (فرقان: 77)

    نمونه‏هايي از نيايش پيامبران

    اهميت نيايش را مي‏توان در آيه‏ها و قصه‏هاي پيامبراني که هرگاه نيازي داشته‏اند يا به سختي‏هايي گرفتار مي‏شدند، پي برد که تنها آرامش بخش آنان نيايش بود.

    حضرت آدم عليه‏السلام پس از ترک اولي، در مقام اعتراف به تقصير، چنين استغاثه کرد:

    رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرينَ. (اعراف: 22)

    پروردگارا! بر نفس‏هاي خود ستم کرديم، اگر نيامرزي ما را و بر ما رحم نياوري، هر آينه از زيان‏کاران باشيم.

    حضرت نوح عليه‏السلام پس از صدها سال تحمل گرفتاري‏ها، نجات خود از چنگال قوم ناسپاسش را با پناه بردن به ابزار دعا باز مي‏يابد. «وَ نُوحًا إِذْ نادي مِنْ قَبْلُ فَاسْتَجَبْنا لَهُ؛ و نوح را که از قبل صدا زد، پس اجابتش کرديم». (انبياء: 76)

    قهرمان توحيد، حضرت ابراهيم عليه‏السلام چون به امر خدا فرزند خود اسماعيل و مادرش‏هاجر را ميان کوه‏هاي سوزان مکه جاي داد و خواست برگردد، چنين با يگانه معبود و ياري‏گرش مناجات کرد:

    رَبَّنا إِنّي أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ. (ابراهيم: 37)

    پروردگار ما، من ذريه و فرزندان خود را به وادي بي‏کشت و زرع مسکن دادم (براي به پا داشتن نماز).

    حضرت يونس عليه‏السلام نيز چون به تاريکي شکم ماهي در دل دريا گرفتار و دچار غم و اندوه شد، اين‏گونه به نيايش نشست: «لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنّي کُنْتُ مِنَ الظّالِمينَ؛ معبودي جز تو نيست، تو پاکي و به درستي که من خود، به خويشتن ستم کردم.» (انبياء: 87) و خداوند به نيايش او چنين پاسخ داد:

    وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِي الْمُوءْمِنينَ. (انبياء: 88)

    و او را از اندوه رهانيديم و ما اين‏گونه مؤمنان را مي‏يابيم.

    حضرت ايوب عليه‏السلام از شماتت بي‏خردان به ستوه آمد و به خداي تعالي شکوه کرد و بهبودي يافت:

    وَ أَيُّوبَ إِذْ نادي رَبَّهُ أَنّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ... . (انبياء: 83)

    و ياد کن اي رسول حال ايوب را وقتي که دعا کرد: اي پروردگار، مرا بيماري رسيده است (و تو مهربان‏ترين مهرباناني).

    موساي کليم عليه‏السلام براي چيرگي بر «قبطيان» و سلامت بيان و پشتيباني برادرش‏هارون، دست به دعا برمي‏داشت:

    رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري وَ يَسِّرْ لي أَمْري وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني يَفْقَهُوا قَوْلي وَ اجْعَلْ لي وَزيرًا مِنْ أَهْلي. (طه: 25 ـ 29)

    پروردگارا، شرح صدرم عطا فرما و کار مرا آسان گردان و عقده از زبانم بگشا تا مردم سخنم را، خوش فهم کرده، و يکي از خويشاوندانم را وزير و معاون من فرما.

    حضرت زکريا عليه‏السلام در سن کهولت آرزوي فرزند کرد، نيايش کرد و خداوند يحيي را به وي عطا فرمود. اين داستان در سه مورد از آيه‏هاي قرآن بيان شده است: «وَ زَکَرِيّا إِذْ نادي رَبَّهُ؛ و ياد آور حال زکريا را هنگامي که خدا را ندا کرد». (انبيا: 89)

    حضرت عيسي عليه‏السلام ، نزول مائده آسماني را براي حواريين، به وسيله دعا فراهم ساخت: «اللّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ؛ بارالها، اي پروردگار تو بر ما از آسمان مائده‏اي فرست!» (مائده: 114)

    سرانجام، مکتب قرآن بيانگر اين معناست که حضرت رسول اکرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله نيز براي رسيدن به مقامات عالي‏تر علم لدنّي نيايش مي‏کرد و دست به دعا برمي‏داشت، آن‏جا که مي‏فرمايد: «قُلْ رَبِّ زِدْني عِلْمًا؛ بگو، پروردگارا، بر علم من بيفزا!» (طه: 114) نيايش با خداوند، اثري کاملاً فطري و طبيعي دارد و موضوعي بي‏نهايت حساس و ره‏گشاست که در مناجات‏هاي پيامبران از زبان قرآن، لطيف‏ترين مضمون‏ها را مي‏توان يافت. شايسته است همه لحظات، سپاس‏گزار نعمت‏هاي پروردگار باشيم و گام‏هاي خويش را به نيايش بگذرانيم. در اين ميان، بهره جستن از کلام و نيايش‏ها عارفانه و والاي امامان معصوم عليهم‏السلام و رهنمودهاي آشکار پروردگار در قرآن و سخنان قدسي‏شان، چراغ روشني‏بخش راه کمال است... پس با متوسل شدن به اين گنجينه‏هاي ارزشمند، از تکيه بر دانسته‏ها و درک خويش دست برداريم و به دامان معرفت بزرگانمان دست بياويزيم، تا شايد از کوره راه بي‏خبري‏مان درآييم!

    پيام متن:

    1. نيايش پيامبران با زيباترين الفاظ و لطيف‏ترين مضمون‏ها، گوياي اهميت و لزوم دعا و نيايش خداوند متعال است.

    2. نيايش پيامبران به گاه رخ دادن گرفتاري‏ها و مصيبت‏ها، پس آن‏گاه پاسخ‏گويي مهربانانه خداوند متعال به‏دعاي آنان