• وبلاگ : كليد طلايي
  • يادداشت : واژه ها
  • نظرات : 1 خصوصي ، 30 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + مرجان اوقانيان 
    هر دوي‌ اين‌ روي‌آوردها، نوعي‌ دينداري‌ بيروني‌ هستند، زيرا با اهدافي‌ فايده‌نگرانه‌ و ابزاري‌ (اگر چه‌ آن‌ جهاني) به‌ دين‌ و عبادت‌ روي‌ مي‌کنند. اما آزادگان‌ نه‌ از روي‌ ترس‌ و نه‌ از روي‌ ميل‌ به‌ کسب‌ چيزي‌ به سمت‌ خداوند مي‌روند. هدف‌ آنها تقدس‌ و سپاس‌ از خداست. براي‌ اين‌ گروه‌ عبادت‌ يک‌ فعاليت‌ خودمختار است، نه‌ ابزاري‌ براي‌ اهدافي‌ ديگر. به‌ عبارتي‌ ديگر، اين‌ افراد ايمان‌ دروني‌ دارند که‌ کنش‌وري‌ خودمختار دارد.
    مثنوي‌ رومي، کتاب‌ مشهور مسلمين‌ در زمينة‌ عرفان‌ نيز مفهوم‌سازيهاي‌ بسيار نزديکي‌ به‌ جهت‌گيريهاي‌ دروني‌ و بيروني‌ آلپورت‌ دارد. داستان‌ نان‌ و نانوا در اين‌ کتاب‌ مصداقي‌ از اين‌ نزديکي‌ است‌ (دفتر اول، ابيات‌ 2788-2785): شخصي‌ براي‌ خريد نان‌ به‌ نانوايي‌ مي‌رود، اما با ديدن‌ جمال‌ و کمال‌ نانوا، نان‌ را از ياد مي‌برد و غرق‌ در عشق‌ نانوا مي‌شود. در اينجا نانوا نمادي‌ از پروردگار، و نان‌ نيز نشانه‌ تمايلات‌ و حاجات‌ انسان‌ است. برطبق‌ اين‌ داستان، دعا با اهدافي‌ فايده‌نگرانه‌ و ابزاري‌ آغاز مي‌شود و فرد به‌ منظور ارضاي‌ نيازهايش‌ به‌ سوي‌ خدا مي‌رود. در اين‌ مرحله‌ از تحول‌ عبادت، دعا ابزار کسب‌ آن‌ چيزي‌ است‌ که‌ فرد مي‌خواهد.
    اما در مراحل‌ تحولي‌ بالاتر، دعا کنش‌وري‌ خودمختار پيدا مي‌کند و خودش‌ موضوعيت‌ مي‌يابد. فرد از نفس‌ دعاکردن‌ خشنود مي‌شود نه‌ از اهدافي‌ که‌ مي‌خواهد با دعا به‌ آنها برسد. در اينجا هدف‌ خود دعا و سخن‌ گفتن‌ با خدا است، نه‌ چيز ديگر. عبادت‌ فعاليتي‌ مي‌شود که‌ از ميل‌ به‌ کسب‌ و يا اجتناب‌ از چيزي‌ ديگر برانگيخته‌ نشده‌ است. اين‌ شکل‌ از عبادت‌ بالغانه‌ با روي‌آورد ديني‌ دروني‌ قابل‌ تطبيق‌ است، و اگرچه‌ که‌ تئوري‌ آلپورت‌ به‌ مراحل‌ تحولي‌ مشخصي‌ اشاره‌ نکرده‌ است، اما اين‌ داستان‌ مثنوي‌ و همچنين‌ سنخهاي عبادت‌ امام‌ علي(ع) امکان‌ درک‌ مفهوم‌سازيهاي‌ آلپورت‌ را در منظري‌ تحولي‌ امکان‌پذير مي‌سازد.
    در مجموع، موارد ياد شده‌ از متون‌ ديني‌ عرفاني‌ مسلمين، تأييد تئوريکي‌ را براي‌ به‌کارگيري‌ روي‌آورد آلپورت‌ در مطالعة‌ روان‌شناختي‌ دين‌ در جوامع‌ مسلمين‌ ارائه‌ مي‌کند، و به‌ دنبال‌ آن‌ به‌ بررسي‌ تجربي‌ تطبيق‌ تئوريک‌ ياد شده‌ با استفاده‌ از آزمودنيهاي‌ مسلمان‌ و در جمعيتهاي‌ مختلف‌ مسلمين‌ اهميت‌ مي‌بخشد.

    ‌‌دو مطالعة‌ تجربي‌ با استفاده‌ از نمونه‌هاي‌ مسلمان‌
    آيا از خط‌ پژوهشي‌ آلپورت‌ مي‌توان‌ براي‌ بسط‌ يک‌ روان‌شناسي‌ دين‌ تجربي‌ در جوامع‌ مسلمين‌ استفاده‌ کرد؟ چنين‌ امکاني‌ در دو مطالعة‌ اخيراً‌ انجام‌ شده‌ که‌ پرسشنامه‌هايي‌ را براي‌ سنجش‌ باورهاي‌ ديني‌ در جوامع‌ مسلمين‌ ارائه‌ مي‌کنند، نشان‌ داده‌ شده‌است.
    تورسون، پاول، و عبدالخالد بشايي(61) (1997) نسخة‌ هوگ(62) (1972) مقياس‌ دينداري‌ دروني‌ را به‌ عربي‌ ترجمه‌ کردند. سپس‌ دانشجويان‌ دانشگاه‌ کويت‌ به‌ مقياس‌ عربي‌ دينداري‌ دروني‌ پاسخ‌ دادند و دانشجويان‌ امريکايي، نسخة‌ انگليسي‌ را دريافت‌ کردند. در اين‌ بررسي، تعدادي‌ از مواد مقياس‌ دينداري‌ دروني‌ برخلاف‌ ماهيت‌ واقعيتشان، به‌ عنوان‌ موادي‌ که‌ نشان‌دهندة‌ فقدان‌ دينداري‌ دروني‌ هستند، معرفي‌ شدند؛ و آزمودنيها مي‌بايستي‌ موافقت‌ و يا مخالفت‌ خود را با اين‌ مواد بيان‌ مي‌کردند. عدم‌ موافقت‌ با چنين‌ گزاره‌هايي‌ به‌ عنوان‌ پاسخهاي‌ دينداري‌ دروني‌ درنظر گرفته‌ مي‌شد. ترجمه‌هاي‌ عربي‌ اين‌ مواد بر نامناسب‌ بودن‌ آنها صحه‌ گذارد و لذا اين‌ مواد براي‌ نسخة‌ عربي‌ مقياس‌ دينداري‌ دروني‌ قابل‌ استفاده‌ نبودند.
    به‌ علاوه، نسخة‌ عربي‌ اين‌ مقياس‌ به‌ استانداردهاي‌ آماري‌ و روان‌سنجي‌ لازم‌ يک‌ مقياس‌ (اعتبار دروني) نيز نرسيد، و نمرات‌ آن‌ نيز در دانشجويان‌ کويتي‌ پراش‌ کمتري‌ را نشان‌ داد. تورسون‌ و همکارانش‌ اين‌طور نتيجه‌گيري‌ کردند که‌ شايد آزمودنيهاي‌ مسلمان، پرسشنامه‌ را به‌ صورتي‌ متفاوت‌ از آزمودنيهاي‌ غربي‌ درک‌ مي‌کنند.