• وبلاگ : كليد طلايي
  • يادداشت : مار وپله
  • نظرات : 0 خصوصي ، 25 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    + مهسا خليلي 
    دوست دار شما مهسا خليلي
    + مهسا خليلي 

    امروز اومدم که يه پست علمي تخصصي هنري از خودم در کنم .

    اين پست همونطور که از تيترش پيداست راجع به نوشيدني يي به نام چاي هست. که به مناسبت اينکه امروز روز جهاني چاي نامگذاري شده در تاريخ ما :دي ( به مناسبت تولد سلما چاي خور اعظم :دي ) منم بد نديدم که اينو اينجا بذارم شايد به درد کسي خورد. و البته از همين جا تقديمش مي کنم به سلما :دي

    بعد از آب ، چاي پرمصرف ترين نوشيدي در دنياست. و اگر يک نوع با کيفيت آن را استفاده کنيد مي توان گفت سالم ترين را انتخاب کرده ايد.

    تحقيقات ثابت کرده که نوشيدن چاي باعث کاهش پيري مغز مي شود و در نتيجه مغز را تا سنين بالا هشيار نگه مي دارد.

    اين اولين بار نيست که محققان درباره اثرات مثبت چاي بر مغز و بدن انسان تحقيقاتي انجام داده اند. در سال 2005 محققان ماده اي در چاي کشف کردند با نام اختصاري EGCG ( يه اسم چپر چلاقه که من نفهميدم چي چيه :دي ) که اين ماده طبيعي عمدتا در چاي سبز يافت مي شود و باعث کاهش توليد يک نوع پروتئين به نام بتا آميلويد مي شود که عامل بروز بيماريهايي نظير آلزايمر و اختلالات مغزي است.

    شايد به دليل افکت هاي مثبتي که چاي سبز در دهه هاي اخير داشته ميزان خريد چاي در 16 سال اخير افزايش زيادي داشته اما هنوز درصد کمتري از مردم از چاي سبز در خانه هايشان استفاده مي کنند.

    چاي سبز 100 در صد خالص يکي از بهترين و مقوي ترين نوشيدني هايي هست که شما مي توانيد مصرف کنيد.

    اما چاي سبز مقوي و صد در صد خالص چه شکليه ؟

    بيشتر مواقع وقتي چاي سبز تهيه مي کنيم و آماده مي کنيم بر خلاف اسم سبزش اصلا سبز نيست و قهوه اي مات هست. اين اولين نشانه اي هست که چاي اکسيده شده ( يعني خالص نيست و اينا ) و شما نمي توانيد بهره ي 100 در صدي را که در چاي سبز بدنبالش بوديد بدست بياريد . البته کسي هم نوشيدن اين چاي سبز را منع نمي کند.

    اما اگر بدنبال چايي مي گرديد که بيشترين خاصيت را داشته باشد ، چاي سبز ماچا به شما معرفي مي شود.

    چاي ماچا ، برخلاف چاي هاي معمولي که مايع شده و صاف مي شوند ، از برگ چاي تهيه مي شود که اين برگ ها پودر شده و به راحتي با آب مخلوط مي شوند. رنگ اين چاي سبز روشن است و از عمده ترين نوشيدني هاييست که ژاپني ها در مراسم خود از آن استفاده مي کنند.

    همچنين محققان معتقدند که نوشيدن چاي سبز يکي از اصلي ترين دلايلي است که ژاپني ها کمترين ميزان آلزايمر و اختلالات مغري را دارند.

    علاوه بر اثري که چاي سبز بر مغز دارد ، نوشيدن آن باعث راحت تر حضم شدن غذا نيز مي شود.

    پس اضافه کردن چند فنجان چاي ( بخصوص از نوع سبزش ) ، روزانه ، مي تواند يکي از راحت ترين راههايي باشد که از مغزتان مراقب بيشتري کنيد.

    + نگار برجيان 

    تعريف انگيزش

    تعريف انگيزش (Motivation) بستگي به مفاهيم نظري روان شناسي دارد. در واقع تعريف يک روان شناس از انگيزش به ديدگاه او بستگي دارد. فرويد ، کتل ، مورفي ، هب و... تعارفي را در مورد انگيزش ارائه کرده‌اند، اما در يک جمع‌بندي کلي مي‌توان انگيزش را به صورت « مجموع متغيرها‌ي پيچيده ارگانيزمي و محيطي که کنش آنها به فعاليت عمومي و جهت‌دار احساس و رفتار منجر مي‌شود.» تعريف کرد.

    جايگاه انگيزش در روان شناسي

    « روان شناسي انگيزش » جايگاه مهمي در روان شناسي دارد و چنين استنباط مي‌گردد که روان‌شناسي انگيزش با مسائل و پديده‌هايي سر و‌‌ کار دارد که کل روان‌شناسي با آن روبرو است. با کمي دقت مي‌توان دريافت که براي پژوهشگران مسائل اساسي عبارتند از اينکه:

    چرا رفتار خاصي پديد مي‌آيد؟ چرا رفتار هدفدار است؟ چرا رفتار به صورت پيوسته و متناوب اتفاق مي‌افتد؟ و...

    اين سوالها و مسائل باعث پديدآيي نظريه‌هاي گوناگوني شده است. برخي از آنها عبارتند از: نظريه غريزه (Instinet Theory) ، نظريه سايق (Drive Theory) ، نظريه انتظار _ ارزش (Expectancy _ Value Theory) و نظريه نيازها (Needs Theory)

    موضوعات مورد توجه در روان شناسي انگيزش

    انگيزش ، مسائل مختلفي را دربرمي‌گيرد.

    چندين نظام انگيزشي انسانها را در تلاش مداوم براي رفع حالتهاي ناخوشايند مي‌ديدند، نظير « فرويد» که انسان را در يک ميدان نبرد دائمي با نيروهاي جنسي و پرخاشگري مي‌ديد. در اين حال چندين نظام انگيزشي ، انسانها را موجوداتي کنجکاو ، هيجان خواه ، با هدف و برنامه و تلاشگر در نظر مي‌گيرد. با اين حال آنها تا حدودي درست هستند و نه کاملا درست يا غلط. بنابراين انگيزش مسائل مختلفي را دربرمي‌گيرد.

    انگيزش يک فرآيند است.

    انگيزش فرآيندي پويا است و نه ايستا. خيلي از انگيزه‌ها (و نه همه آنها) از يک فرآيند چهار مرحله‌اي «پيش‌ بيني ، برانگيختگي ، عمل‌رفتاري و پيامد» پيروي مي‌کنند. در مدت پيش بيني ، فرد انتظار پيدايي انگيزه را دارد. ويژگي آن وجود يک حالت محروميت و تمايل به هدف است. در مدت برانگيختگي ، محرک دروني يا بيروني انگيزه را تحريک نموده و به رفتار جهت مي‌دهد. در مدت عمل رفتاري ، فرد براي نزديک شدن يا دور شدن از شي هدف انگيز ، به رفتار هدف‌گرا مي‌پردازد. در مدت پيامد ، فرد پيامدهاي سيري يا اشباع انگيزه (فروکشي انگيختگي) را تجربه مي‌کند.

    انگيزش يا خودگردان است يا محيطي.

    هنگامي که رفتار توسط نيروها‌ي دروني (نظير خستگي ، کنجکاوي و...) برانگيخته شده باشد، خود گردان است. انگيزش خودگردان معمولا از گرايش‌ها ، نيازها و واکنش‌هاي فردي به رفتار شخص ناشي مي‌شود. در مقابل زماني که رفتار توسط نيروهاي بيروني (نظير پول يا جايزه و...) برانگيخته مي‌شود، به صورت محيطي است. انگيزشي که توسط محيط کنترل مي‌شود، از پيامدهاي مصنوعي و بيروني رفتار ناشي مي‌شود.

    تغيير شدت انگيزه در طول زمان

    انسانها در هر لحظه معين چندين انگيزه را تجربه مي‌کنند. اغلب يک انگيزه نسبتا نيرومند است، در حاليکه ساير انگيزه‌ها در درجه دوم قرار دارند و نيرومندترين انگيزه بيشترين تاثير را بر رفتار دارد. اگرچه انگيزه‌هاي نسبتا درجه دو فورا رفتار را تحت تاثير قرار نمي‌دهند، ولي ما مجموعه‌اي از اين انگيزه‌ها را که در نهايت مي‌توانند درجه يک شوند (وارد جريان تاثيرگذاري بر رفتار شوند)، در سر مي‌پرورانيم.

    سلسله مراتبي انگيزه‌ها

    برخي نظريه‌پردازان نظير مزلو (Maslow) و باک (Buck) انگيزه‌هاي انسان را به صورت سلسله‌مراتبي ارائه کرده‌اند. مزلو انگيزه‌هاي انسان را در پنج طبقه اصلي « انگيزه‌هاي (نيازهاي) فيزيولوژيک ، نيازهاي ايمني ، نياز به تعلق‌‌ ‌‌پذيري ، نياز به احترام و نياز به خود شکوفايي» قرار داد. در حالي که باک آنها در پنج طبقه به گونه‌اي ديگر شامل «غرايز ، سايق‌هاي نخستين ، سايق‌هاي اکتسابي ، هيجان‌ها و انگيزش شايستگي » طبقه‌بندي مي‌کند. فايده چنين ديدگاهي در اين است که به افراد اجازه مي‌دهد تا انگيزه‌هاي بسيار متفاوت انسان را در يک شبکه واحد منسجم مربوط به هم طبقه‌بندي کند.

    آگاهي انگيزه‌ها در سطح ناهوشيار

    انگيزه‌هاي انسان مي‌توانند آشکار و يا نه چندان آشکار ، توجيه شده يا توجيه نشده و هوشيار يا ناهوشيار (Unconscious) باشند. براي مثال تحقيقات نشان داده‌اند که مردم در روزهاي آفتابي بيشتر لبخند مي‌زنند، در ماههاي تابستان بيشتر از ماههاي ديگر مرتکب اعمال پرخاشگري مي‌شوند و اگر @بي‌پولي را به صورت غير منتظره پيدا کنند، به احتمال بيشتري به يک غريبه کمک مي‌کنند. هر يک از اين موارد به دليل انگيزه‌هايي هستند که فورا آشکار نخواهند شد.
    + فرح اجاقي 

    سابقه تاريخي دانشگاهها و کالج هاي امروزي به موسساتي برمي گردد که کليساي مسيحي در سده هاي ميانه در اروپا تأسيس کرد. ليکن دانشگاههاي اروپايي نخستين دانشگاهها نبودند.
    دانشگاه الازهر که در سده دهم در قاهره تأسيس شد، کهن ترين دانشگاه جهان است که همچنان به فعاليتش ادامه مي دهد. يکي از نخستين دانشگاههاي اروپا دانشگاه بولونيا بود که در سده يازدهم در ايتاليا آغاز به کار کرد.

    __________________
    آنچه به مقصود ميرساند عزم و اراده است نه تمنا و آرزو.
    + فرح اجاقي 

    چرا وقتي کسي عطسه مي زند مي گوئيم (( عافيت باشد))


    چرا وقتي کسي عطسه مي زند مي گوئيم (( عافيت باشد))؟

    هرگاه دوستي عطسه کند مي گوئيم (( عافيت باشد )). آلمانيها مي گويند(( سلامت باشيد )). ايتالياايها مي گويند ((شادي)). درکشورهاي خاور دور و نزديک ، مردم دو دستشان را به هم مي زنند و سرشان را رو به عطسه کننده، تعظيم کنان، پائين مي آورند.
    يک توضيح که در اين خصوص داده شده است با خرافات ارتباط پيدا مي کند. مي گويند اين رسمها وقتي پيدا شد که انسان اوليه گمان مي کرد که روح يا جان هرکس به شکل هوا يا در تنفس او است و در درون کاسه سر او جاي دارد.
    به همين علت، عطسه ممکن است اين روح را براي مدتي کوتاه يا براي هميشه از کاسه سر بيرون کند، مگر آنکه خداوند مانع شود. عبارت (( عافيت باشد ))، در اصل، نوعي توسل به خداوند بوده است که جلوي بيرون رانده شدن روح را بگيرد. عده اي از مردم در برابر عطسه کننده سرفرود مي آورند و با اين کار مي خواستند بگويند که ((اميدوارم روحت از بدنت نگريزد.))

    + فرح اجاقي 
    به جهان بشريت خدمت کنيد، اما هيچگاه چشم از آن زاويه اي که وطن شما نام دارد برنداريد.))
    کار بزرگ پاستور،مطالعات عميق وي بر روي روش سرکه و شراب سازي است. وي پس از يک سلسله پژوهشهاي عميق و گسترده، سرانجام تئوري تخمير را به انجمن علمي ليل ارائه نمود و اظهار داشت: تمام تغييراتي که در مواد طبيعي رخ مي دهد ناشي از موجودات بسيار ريزي است که مي توان آنها را فقط با کمک ميکروسکوپ مشاهده کرد.
    پاستور هميشه، روي موضوعات علمي با تعمق فکرمي کرد و سپس به علم و تجربه متوسل گشته و برنتيجه کلي دست مي يافت. کشف بيماري کرم ابريشم از اقدامات مهم اوست. بيماري هاري يکي از بيماريهاي خطرناک وکشنده است که از طريق سگ هار به انسان سرايت مي کند. پاستورباکوشش فراوان واکسن هار را ابداع نمود. درنتيجه اين کشف، پسر نه ساله او نيز از بيماري هاري نجات يافت. مطالعه و تحقيق درباره وباي مرغان، سياه زخم، نيز از کارهاي ديگر او مي باشد. تهيه واکسن براي
    + فرح اجاقي 

    لوئي پاستور که بود؟


    لوئي پاستور که بود؟

    نام (( انستيتو پاستور)) را که امروزه در سراسر جهان مشغول خدمت گذاري است را تقريباً همه شنيده ايد، بنياد گذار آن پاستور که يکي از دانشمندان مشهور جهان است مي باشد.
    ((لوئي پاستور)) در سال1822 ميلادي در يکي از دهکده هاي فرانسه به نام ((دول)) متولد شده و در سال 1895 ديده از جهان فرو بست. فلسفه زندگي او اين بود که مي گفت: ((من کاملاً معتقدم که علم و صلح بر جهل و جنگ غلبه خواهند نمود...))
    در زندگي ابتدايي لوئي پاستور چيز غير عادي که حکايت از يک کشف علمي کند، و يا نشانه -اي از نبوغ او باشد، ديده نمي شد. وي در سن پانزده سالگي نقاشي را آغاز کرد و آثار فوق العاده، جالب و زيبايي از خود برجاي گذارد که اکثر اين تابلوها هم اکنون در انستيتوپاستور پاريس مشاهده مي شود. وي مردي بود، نقاش، وطن پرست، فيزيکدان، شيميدان و پزشک، که مطالعات ارزنده اي روي ساختمان و ماهيت (( بلورهاي اسيد تارتريک)) انجام داد.
    پاستور در سال 1848 معلم فيزيک مدرسه متوسطه ديژون و سال بعد به سمت استاد شيمي در دانشگاه استراسبورگ منصوب گرديد و در انجا با دختر رئيس دانشگاه ازدواج نمود. پاستور به وطن خود بسيار علاقه داشت و به آن عشق مي ورزيد و در اين باره اظهار داشته:

    + فرح اجاقي 


    2 - با توجه به شکل هندسي و ابعاد و موقعيت جغرافيايي اهرام ، احتمالأ نيروهاي مرموز و نا شناخته اي در کارند که مانع انجام عمليات شده و يا به گفته ديگر سردرگمي کامپيوتر ها را موجب مي شوند

    1- برابر پيش بيني هاي به عمل آمده از سوي فراعنه در هزاران سال پيش همچنين به باور اهالي بومي دشت گزا ، گرفتار نفرين فراعنه آرميده در درون اهرام ميشويم

    + فرح اجاقي 
    " بمباران اتمي اهرام "

    سال 1961 ميلادي را مي توان سرآغاز دگرگوني در بررسي اسرار هرم گيزا دانست . . در اين سال دکتر لويي الوارز، برنده جايزه نوبل در رشته فيزيک بر آن شد که اسرار درون هرم گيزا را کشف نمايد . وي بر اين باور بود که اين بار با روشي کاملأ نوين و جدا از شيوه هاي آزموده شده پيشين احتمالأ بتواند به اسرار نهفته در سردابها و اتاق هاي پنهاني درون آن راه يابد . در اين هنگام که شايد از صدها پژوهشگر اهرام ازسراسر جهان با بي صبري در انتظار پايان آزمايشها و اعلام نتيجه نهايي بودند بمباران اهرام بيش از 2 ميليون بار توسط دکتر کهد که همکار دکتر الوارز ، آغاز گشت . ليکن با نهايت تاسف و ناباوري پس از تجزيه و تحليل نتايج به دست آمده توسط کامپيوتر هاي پيشرفته دانشگاه قاهره پاسخي که انتظار مي رفت به دست نيامد . پس از سپري شدن نزديک به يک سال از بمباران اهرام توسط دانشمندان ياد شده ، يکي از خبرنگاران روزنامه تايمز لندن به نام جان تامن تف در نوشتاري که در 14 جولاي 1969 در اين روزنامه به چاپ رسيد گفت اهرام تمامي قوانين شناخته شده دانش فيزيک را رد مي کند ، زيرا متاسفانه هر بار نتيجه به دست آمده آزمايش را به کامپيوتر داده ايم پاسخي کاملأ متفاوت با پاسخ هاي پيشين دريافت داشته ايم . دکتر کهد مسئول طرح بمباران اهرام نيز در پاسخ به نوشتار خبرنگار انگليسي مي گويد : اينک ناچاريم يکي از اين دو فرضيه زير را بپذيريم


    + فرح اجاقي 
    يکي از نويسندگان به نام پيتر تامکينز به نقل از سر ويليام سيمونز يکي تز مخترعين انگليسي مي گويد :در مسافرت به مصر و بازديد از هرم گيزا هنگاميکه در فضاي باز راس هرم ايستاده بودم ، بر حسب تصادف دستهاي خود را به طرف بالا بردم و دريافتم که با حرکت انگشتانم ، صداي تخليه الکتريسيته استاتيک از خازني به گوش مي رسد . آن گاه تنها انگشت اشاره دستم را به طرف بالا بردم و حالتي همانند سوزن سوزن شدن ، در انگشتم احساس نمودم . در اين حالت بر آن شدم جرعه اي از شرابي که به همراه داشتم بنوشم ولي با نزديک نمودن بطري به لبانم ناگهان يک شوک الکتريکي ايجاد گرديد . به دنبال کشف اين پديده تدبير جالبي انديشيده و يک روزنامه را به آب آغشته نمودم . سپس آن را همانند لفافي به دور شيشه شراب پيچيده و بدين سان بطري را به يک خازن الکتريسيته تبديل نمودهم ، آنگاه بطري را در بالاي سر خود نگاه داشتم . در اين حال به روشني صداي تخليه الکترسيته استاتيک به گوش مي رسيد . سر ويليام مي افزايد : سپس به يکي از همراهان نزديک شده و دست او را لمس نمودم ، در اين حالت شوک الکتريکي شديدي ايجاد شد به گونه اي که وي ناگزير به گريختن از راس هرم گرديد

    + فرح اجاقي 
    ها سر ويليام ، دويست سال قبل يک خبرنگار کنسول الجزيره در گالري بزرگ اهرام هرم گيزا ، براي اولين بار متوجه شد که صدا در اين فضا به وجهي غير عادي تشديد و طنين انداز مي شود ، اما چنانکه بعد مشخص شد ، اين تشديد صدا محدود به هرم بزرگ نيست . بسياري از افراد ادعا کرده اند که صداهايي غيرعادي به مانند زمزمه هاي نا مفهوم که از راه دور به گوش مي رسيد از هرم هاي کوچک (مدل) نيز شنيده اند . از زمانهاي بسيار قديم ، پزشکان به اين حقيقت آشنا بودند که صداي موسيقي در شفاي پاره اي امراض به خصوص بيماريهاي رواني اعجاز مي کند . رشد گياهان را سرعت مي بخشد و در حيوانات و انسانهايي که در معرض انواع صدا قرار مي گيرند ، تغييرات و تحولات کاملأ محسوسي پديد مي آورد و اينک بر اساس دانش جديد همه اين پديده ها نشانگر آن است که امواج صدا حامل نوعي انرژي هستند که عميقأ بر روي سلولها اثر مثبا يا منفي باقي مي گذارند . در مصر قديم ، صدا به عنوان يکي از ابزارهاي اصلي براي درمان بيماريها به کار گرفته مي شد . يونانيان ، ايرانيان ، هنديها، سرخپوستان آمريکا و بسياري از قبايل بدوي از اين سيستم معالجه سود مي گرفتند
    + فرح اجاقي 
    .فيثاغورث حکيم يوناني در مورد آزمايش هاي خود از صدا به عنوان يک نيروي خلاق نام ميبرد که ارتعاشات آن هم جنبه مادي و فيزيکي و هم اثرات معنوي دارد . او مدعي بود که اين علم را در انجمن ها ي سري مصر فراگرفته است .يکي از جالبترين تجربيات در مورد تاثير صدا به وسيله خانم دورتي رتالاک همسر يک موسيقيدان به عمل آمده است



    " شعاعهاي نوراني اهرام "

    گزارشهاي ديگر درباره هرم بزرگ حاکي است که گهگاه شعاع هاي نوراني دايره اي شکل ، اطراف هرم را در بر مي گشود و يا صدا هايي ناله مانند از پيکره ابوالهول شنيده مي شود . به هر صورت طبيعت انرژي در اطراف و داخل هرم هرچه تصور شود و هدف سازندگان و معماران آن در ايجاد و کاربرد قدرت هاي کيهاني هرچه بوده باشد ، اين حقيقت به جاي خود باقي است که هم اکنون اين نيرو ها در هرم حضور دارند و زماني که به شناسايي و نحوه عمل اين نيروها آگاه شويم شايد به استقرار تمدني بنيادي و اصولي توفيق فراهم يافت .

    + فرح اجاقي 
    براي پايه گذاري اين چنين ساختمان شگفت آوري را داشته اند .



    " برخي از مشاهدات درمورد هرم "

    بسياري سال پيش ، گروهي از مردم به طور اتفاقي متوجه شدند که صداهاي غير عادي به مانند زمزمه هاي نامفهوم از اهرام به گوش مي رسد . با توجه به آنکه صدا و صوت نوعي انرژي است ، اگر مصر قديم به خواص و آثار مرتبت بر صدا تا اين حد آشنايي داشتند ، کاملأ منطقي به نظر مي رسد که جنبه هاي اکوستيک معماري در ساختمان هرم رعايت کرده باشند و حقايق مشهود نيز اين گمان را تاييد مي کند . در تمدن و فرهنگ ملل قديم به خصوص در افسانه هاي ملت چين مکرر از نوعي نداسنگ ، يافت مي شود . اين سنگ ها از نوع يشم بوده و به هنگام برخورد دو قطعه از آنها ، آوايي خوش شبيه به آهنگ موسيقي شنيده مي شود . چيني ها اين طنين را صدايي آسماني و نداي بزرگ طبيعت مي ناميدند


    + فرح اجاقي 

    براي ساختمان اين اهرام ، دو ميليون و ششصد هزار قطعه ، سنگ هاي ساختماني تراشيده شده ، از گرانيت و سنگ مرمر با وزن هايي از 2 تا 70 تن با دقتي بي مانند در حدود جزئي از ميليمتر تراشيده شده تا بنايي به ارتفاع 140 متر پديد آورده است . نکته جالب اينکه در احداث زاويه ها و شيب هاي هرم ، عامل دقيق و پيشرفته علم مثلثات مورد نظر بوده است . تسطيح و هموار کردن چندين هزار هکتار زمين دشت جيزه براي زيربنا و محوطه پيرامون هرم و نيز تراش و صيقل دادن آن قطعات عظيم سنگي ، چنانچه از برگردان حروف هيروگريف منقوش بر سنگ نوشته ها و همچنين از گفته هاي کاهنين به هرودوت (پدر تاريخ)بر مي آيد ، مصريان پستي و بلندي هاي مسطح زيرپي را به وسيله آب ، هموار و محوطه را تسطيح و تراز مي کردند . مجموعه اطلاعات به دست آمده تا امروز حاکي از اين است که هرم بزرگ ، راز بزرگ يک دانش گمشده در تاريخ را در سينه خود دارد .تاچندي پيش هرگونه دليل روشني وجود نداشت که مصريان پنج هزار سال پيش توانايي محاسبات رياضي و نجومي دقيق
    + فرح اجاقي 
    کيلومتري غرب قاهره در زمين مسطحي به وسعت 6/2کيلومتر مربع از دشت جيزه مشرف به نخلستانهاي دره نيل بنا گرديده و سطح زير بناي آن که اندکي بيش از 13 جريب را مي پوشاند با دقتي معادل چند ميليمتر اختلاف تسطيح شده است. دانشمندان پر آوازه جهان در پي مطالعه و محاسبات گسترده خود به اين نتيجه شگفت انگيز دست يافته اند که ابعاد هرم گيزا در رابطه تنگاتنگ با ابعاد کره زمين است . يعني نه تنها طول پيرامون قاعده هرم برابر طول نيم دقيقه قوس نصف النهاري است که از راس هرم گذشته و دلتاي رود نيل را در بر ميگيرد ،بلکه دانش نوين پيراميدوگرافي ثابت کرده است که بسياري از ابعاد بنيادين بخش هاي گوناگون هرم گوياي شمار روزها ، سالها و سده هاي شمسي اند. ولي متاسفانه نحوه محاسبه اين اعداد در حدود 6800 سال قبل هنوز مشخص نشده است ، همچنين مدارکي که سطح جنوبي هرم يافت شده است که ثابت مي کند مصريان از اين سطح به وسيله پديده اي که فلاش نام گرفته ، روزهاي تعديل بهاري و پاييزي را تعيين مي کرده اند . افزون بر اين نور انقلاب زمستاني نيز توسط گوي زريني که دو راس هرم قرار داشته اعلام مي نمودند .

       1   2      >